PKN
Protestantse Gemeente Overdinkel
 
KERKGROET VOOR ZONDAG 9 MEI 2021, ZESDE ZONDAG VAN PASEN KERKGROET VOOR ZONDAG 9 MEI 2021, ZESDE ZONDAG VAN PASEN
BESTE MENSEN,
Dit is hopelijk de laatste Kerkgroet in coronatijd, want volgende week -op zondag 16 mei-  is er weer een ‘gewone’ kerkdienst. De PKN geeft hiervoor aanwijzingen en vooral als de meeste mensen gevaccineerd zijn  -en dat is bij ons zeker het geval-  kunnen de kerkdiensten weer starten.
Uiteraard wel met de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen: 1 ½ m. afstand, mondkapje, nog niet zingen…

Afgelopen week waren er de herdenkingen op de Dam en overal elders in het land. De dag erna vierden we de vrijheid ondanks corona, want wij zijn natuurlijk een vrij land,  of zoals André van Duin zijn lezing op de Dam afsloot: ‘Ik ben dankbaar dat ik in vrijheid mag leven en dankbaar dat ik in dit land geboren ben’. Het is goed dat dit weer eens zo duidelijk gezegd wordt!

Op zondag 9 mei lezen we Johannes 15: 9-17, het verhaal van de liefde, eerst die van de Vader voor de Zoon en meteen ermee verbonden de liefde van de Zoon voor de zijnen (vs.9). In vs. 11 lezen we dat die liefde vreugde oplevert; het is geen druk waaronder je gebukt moet gaan omdat ze dwingend wordt opgelegd, maar deze liefde is een liefde die in vrijheid wordt gegeven en ontvangen en nooit omdat het ‘moet’.
Donderdag 13 mei is Hemelvaartsdag, de dag waarop we vieren dat Jezus terug gaat naar zijn Vader en vroeger zongen we dan: ‘Op een witte wolkenwagen, is de Heer van d’aard gevaren, steeg Hij op naar ’s hemels troon. In onze dagen is het meer een fiets- en wandeldag geworden met een royaal weekend eraan gekoppeld.

Op zondag 16 mei nemen we in de dienst ook afscheid van Simon Paans. Simon en zijn vrouw gaan begin juni verhuizen naar Lochem. Simon was vele jaren een zeer vertrouwd gezicht in de kerk. Zijn vaste plek rechts vooraan in de ‘ouderlingen-kerkrentmeestersbank’ en al die jaren beheerde hij zeer zorgvuldig de geldelijke middelen van de kerk en de verkoop van pastorie en kerk werd mede door hem begeleid.
Cees Vlaanderen gaat dat ‘geldstokje’ overnemen; hij wordt kerkrentmeester en Tike Oost blijft onze ouderling-kerkrentmeester voor de lokale lopende zaken.

Omdat er nog geen Kerkblad is met een preekrooster nogmaals het schema voor de komende weken:
Zondag 16 mei                                  mw. ds. G. Nijmeijer
Zondag 23 mei                                  mw. ds. G. Nijmeijer - Pinksteren
Zondag 30 mei                                  mw. ds. G. Elzenga
Zondag   6 juni                                  ds. C. de Jonge
Zondag 13 juni                                  ds. E. van Houwelingen
Zondag 20 juni                                  drs. W. Ekker
Zondag 27 juni                                  ds. E. Van Houwelingen
Zondag   4 juli                                   mw. ds. G. Nijmeijer - viering Heilig Avondmaal


Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Een goede zondag gewenst, met vriendelijke groeten,

ds. Greet Nijmeijer
 
 
Kerkgroet voor zondag 2 mei 2021 VIJFDE ZONDAG VAN PASEN Kerkgroet voor zondag 2 mei 2021 VIJFDE ZONDAG VAN PASEN
BESTE MENSEN,

‘Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer. Iedere rank aan mij die geen vrucht draagt snijdt hij weg en iedere rank die wel vrucht draagt snoeit hij bij, opdat hij meer vrucht dragen zal’, Johannes 15: 1-8, de tekst voor aanstaande zondag.   
Zo’n druivenplant met lange uitwaaierende takken en ranken die er omheen kronkelen. In Israël was het een vertrouwd symbool.
Symbool voor het volk van God dat door Hem zorgzaam wordt onderhouden. De tuinman, de wijngaardenier, moet op z’n tijd snoeien, wegsnoeien, bijsnoeien, misschien soms tot onderaan toe want dan krijgen nieuwe frisse takken een kans.
Overal in Israël zag (en zie) je wijngaarden en ook Jezus was met dat beeld vertrouwd. ‘Blijf in mij, dan blijf ik in jullie’ zegt Hij tegen zijn leerlingen. Jezus vertelt ons het geheim van de ware vruchtbaarheid.
Zoals een wijnrank geen vrucht kan dragen zonder de wijnstok, zo kunnen wij alleen vruchtbaar zijn als we met Jezus verbonden blijven, maar het kan geen kwaad om onszelf soms ook wat bij te snoeien. Onze vervelende gedragspatronen, onze schaduwkanten, ons egoïsme, onze onverschilligheid.  Eerlijke zelfkennis helpt ons op weg. Verbonden met de Heer van ons leven kunnen wij vruchtdragers worden, zijn en blijven als dat zichtbaar wordt in ons doen en laten, ons spreken en zwijgen.
‘Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken’ zegt Jezus.(vs. 5).
Dat betekent, dat wij onze zekerheid niet alleen in onszelf hoeven te zoeken. Het hangt gelukkig niet allemaal van ons af. Wij mogen ons ‘gedragen mensen’ weten door de liefde van de Vader en de Zoon. Dat we dàt mogen uitstralen in ons leven, want zoals het spreekwoord zegt: ’Aan de vruchten kent men de boom.‘

Zoals op de vorige Kerkgroet al is vermeld, gaan we op zondag 16 mei weer beginnen met de kerkdiensten.
Het rooster voor die zondag en voor de weken erna ziet er dan als volgt uit:

Zondag 16 mei                                                      mw. ds. G. Nijmeijer
Zondag 23 mei, Pinksteren                                     mw. ds. G. Nijmeijer
Zondag 30 mei                                                      mw. ds. G. Elzenga
Zondag 6 juni                                                        ds. C. de Jonge
Zondag 13 juni                                                      ds. E. van Houwelingen
Zondag 20 juni                                                      drs. W. Ekker
Zondag 27 juni                                                      ds. E. Van Houwelingen
Zondag 4 juli, viering Heilig Avondmaal                   mw. ds. G. Nijmeijer  

Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Een goede zondag gewenst, met vriendelijke groeten, ds. Greet Nijmeijer.
 
Kerkgroet voor zondag 25 april 2021, de vierde zondag na Pasen Kerkgroet voor zondag 25 april 2021, de vierde zondag na Pasen
BESTE MENSEN,

Goede en slechte herders, daar draait het de komende zondag om. De teksten zijn uit Ezechiël 34: 1-10 en Johannes 10: 11-16. ‘Ik ben de goede herder’ zegt Jezus. Een goede herder geeft zijn leven voor de schapen. Ik ken mijn schapen en mijn schapen kennen mij. (10:11ev). In ons kerkelijk spraakgebruik komt het woord pastor (herder) in de vorm van: pastoraal, pastoraat, pastorant regelmatig voor en je zou de vraag kunnen stellen: wat betekenen die woorden eigenlijk. Wat zijn wij voor elkaar? Een herder of een huurling?
En over de laatste schrijft Johannes ‘een huurling laat de schapen in de steek en slaat op de vlucht zodra hij een wolf ziet aankomen’ (10: 12).
Hebben wij als mensen van de kerk, hart voor elkaar, en staan we voor elkaar in als er gevaar van buitenaf dreigt, zoals we nu bijv. ervaren tijdens de pandemie? Ezechiël klaagt de herders van Israël aan omdat ze het volk in de steek laten.
Hij spreekt over zwakke, zieke, gewonde, verjaagde, verdwaalde dieren die hard en wreed worden behandeld. Wie in onze dagen het nieuws volgt ziet de beelden voor zich.
Jezus is de Goede Herder die zijn leven heeft gegeven voor zijn schapen. Hij kon dat omdat zijn Vader Hem liefhad en deze liefde geldt ook voor ons, maar de indringende vraag aan ons allemaal blijft: Hoe gaan wij om met de mensen om ons heen? Hoe brengen wij het er zelf vanaf als herder?

Psalm 23 is de bekende psalm over de HEER die mijn Herder is en Karel Eykman schreef over die psalm zijn eigen versie en die eindigt zo:

 ‘Was ik een schaap                was Hij mijn herder
  was ik een schaap                 hij bracht mij verder
  Ik voelde mij goed                  kon op hem bouwen
  Ik kreeg weer moed               had weer vertrouwen
  Hij moedigt mij aan                en maakt mij dapper
  met hem erbij lukt het mij     alle dagen van mijn leven.
  Was ik een schaap                 dan wist ik het wel.

****** In haar vergadering op van woensdag 14 april jl heeft de kerkenraad besloten om op zondag 16 mei a.s. de kerkdeuren te openen en de diensten te hervatten. In de komende Kerkgroeten vindt u daarover meer informatie.******

Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Een goede zondag gewenst, met vriendelijke groeten, ds. Greet Nijmeijer
 
 
Kerkgroet voor zondag 18 april 2021, de derde zondag na Pasen Kerkgroet voor zondag 18 april 2021, de derde zondag na Pasen
BESTE MENSEN,
Ondanks al onze goede bedoelingen weten we het allemaal: niemand is onfeilbaar, we stellen mensen teleur, we zijn ontrouw aan anderen, we negeren of ontkennen hun bestaan.
Hoe herkenbaar is de evangelielezing van deze zondag, die Petrus tekent als een mens die Jezus van harte liefheeft, maar die ook terdege weet hoezeer hij tegenover Hem tekortgeschoten is.
En wat een wonder: op geen enkele manier wordt Petrus door Jezus iets verweten, integendeel het gaat in het evangelie van deze zondag (Joh.21: 15-24) om een liefdevolle confrontatie.
Jezus spreekt Petrus aan: ‘Simon, zoon van Johannes, heb je mij lief, meer dan de anderen hier?
Tot drie keer toe stelt Jezus aan Petrus dezelfde vraag  en steeds na zijn antwoord ‘Heer, u weet dat ik van u houd’ krijgt Petrus een opdracht: ‘Weid mijn schapen. Hoed mijn schapen. Weid mijn schapen’.
Driemaal klinkt de vraag van de Heer, driemaal klinkt ook het bevestigende antwoord van Petrus en driemaal klinkt de opdracht.
Moet hij hier driemaal antwoorden omdat hij de Heer driemaal verloochend heeft?
Petrus wordt in volle genade aangenomen door de Heer! Hij is geen volmaakt mens. Volmaakte mensen bestaan niet, maar Petrus is nu wel een mens die zich daar terdege van bewust is geworden.
En Jezus zegt nog meer tegen Petrus, tegen de leerlingen, tegen ons. Hij zegt die woorden waarmee Hij bij het begin van zijn werk op aarde zijn leerlingen uitnodigde: ‘Volg Mij!’ (Joh.1: 44)
Een uitnodigende en tegelijk ook zo’n dringende oproep aan de leerlingen toen en aan de miljoenen volgelingen door de eeuwen heen tot op de dag van vandaag aan ons: ‘Volg Mij’.
Je hoeft geen volmaakt mens te zijn, je mag komen zoals je bent, maar wees je wel bewust van jouw manier van denken en handelen, ken jezelf zoals Petrus zichzelf leerde kennen.

We weten hoe Petrus daarna zijn weg is gegaan, reizend en vertellend van zijn Heer. Inderdaad als trouwe hoeder van de zaak van Jezus Christus.
Waar en hoe hij gestorven is vermeldt de bijbel niet.
Buitenbijbelse bronnen vertellen van zijn kruisdood, die in Rome plaats zou hebben gevonden.

Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Een goede zondag gewenst, met vriendelijke groeten, ds. Greet Nijmeijer
 
 
Kerkgroet, VOOR ZONDAG 11 APRIL, DE TWEEDE ZONDAG VAN PASEN Kerkgroet, VOOR ZONDAG 11 APRIL, DE TWEEDE ZONDAG VAN PASEN

BESTE MENSEN
Deze zondag, de tweede zondag van Pasen heeft verschillende namen: Quasimodo geniti – Als Pasgeboren Kinderen, dat betekent: zonder Jezus (op aarde) verder gaan en hoe moet dat dan?
Een andere naam voor deze zondag is: Beloken Pasen, dat betekent afgesloten, het woord ‘luiken’ zit erin. De dagen na Pasen zijn begonnen, die vreemde dagen waarop het gewone leven weer opnieuw begint.
En vreemd was het wèl: geen Stille Week om samen te beleven, geen Paasviering met dat uitbundige lied: Christus is waarlijk verrezen, halleluja! We leven verder met de beperkingen, die ook eigenlijk al ‘vreemd- gewoon’ zijn.
Maar toch: we blijven tellen, tot en met Pinksteren (50e dag) leven we nog in de Paastijd en op de zondagen blijft de kleur wit.  

De komende zondag staat Thomas centraal.W e lezen in Joh. 20: 24 t/m 31 het verhaal van deze leerling, die er niet bij was toen Jezus aan de leerlingen verscheen. ‘ Ze zeggen tegen Thomas: ’Wij hebben de Heer gezien’, maar Thomas kan het niet geloven’. Thomas wil bewijs, hij wil met eigen ogen, oren, handen, verstand: Bewijs!
 ‘Alleen als ik de wonden van de spijkers in zijn handen zie en met mijn vingers kan voelen en als ik mijn hand in zijn zij kan leggen, zal ik het geloven.’
Daardoor is Thomas bekend geworden tot op de dag van vandaag. Je wordt een ‘ongelovige Thomas’ genoemd als je niet zomaar iets voor waar aanneemt .Een ander kan wel zoveel beweren.

En dan komt Jezus binnen, dwars door de gesloten deuren van Thomas’ hart en Thomas gaat volledig door de knieën en hij zegt in volle overgave; ‘Mijn Heer, mijn God’.
Als Jezus komt, terwijl de deuren gesloten zijn, vraagt Thomas niets meer. Niks meer over tasten en handen leggen op en eerst zien, dan geloven.
Thomas kan zich overgeven met heel zijn twijfelende bestaan.
En Jezus zegt: ‘Omdat je mij gezien hebt, geloof je? Gelukkig zijn zij, die niet zien en toch geloven’.
“Heer, ik kom hier om te twijfelen, twijfelen of U bestaat’ zong Seth Gaaikema ooit in een voorstelling.
Dat liedje eindigt met de woorden: ‘Heer, kom mijn ongeloof te hulp’.
Een liedje voor Thomas en een liedje voor ons allemaal als we het even niet meer zo zeker weten en eigenlijk toch wel graag ‘bewijs’ willen zien.

Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Een goede zondag gewenst, met vriendelijke groeten, ds. Greet Nijmeijer
 
 
Kerkgroet voor zondag 28 maart 2021: PALMPASEN, STILLE WEEK en zondag 4 april: PASEN Kerkgroet voor zondag 28 maart 2021: PALMPASEN, STILLE WEEK en zondag 4 april: PASEN
BESTE MENSEN,
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ook dit jaar zullen er tijdens Palmpasen, Stille Week en Pasen geen kerkdiensten gehouden worden.
Dat dit voor een aantal mensen een flinke teleurstelling is, mag duidelijk zijn.
Gezien de persconferentie van dinsdagavond jl. heeft de kerkenraad besloten om van het openstellen van de kerk af te zien en daarmee in ieder geval te wachten tot en met de volgende persconferentie op dinsdag 20 april.  De kerkenraad
 
                           PASEN           
In de eerste gemeente vertelde men elkaar bij de maaltijd van de Heer, een verhaal:
Twee leerlingen gingen na het Paasfeest terug naar hun dorp. Terwijl ze voor de zoveelste keer de dood van Jezus bespraken, liep een vreemdeling met hen op.‘Waar hebben jullie het over?’, vroeg hij.
‘Bent u de enige vreemdeling in Jeruzalem? Weet u niet wat de machtigen vlak voor Pasen gedaan hebben met Jezus van Nazaret? Wij waren zijn leerlingen’.
En ze vertelden hem alles. Ook van de vrouwen, die zeiden dat ze hem gezien hadden en die geloofden dat hij was opgestaan uit de doden.
Toen maakte de vreemdeling aan de hand van bevrijdingsverhalen uit de Heilige Schriften duidelijk– vanaf Mozes en de Profeten- dat het zo wel móest gaan met de Rechtvaardige. Want dàt is de weg van bevrijding.

Ze kwamen bij het dorp. De vreemdeling wilde afscheid nemen.
Ze zeiden: ‘Blijf bij ons, want het is avond en de nacht gaat komen.’
En hij bleef.
Bij de maaltijd nam hij het brood, sprak de zegen uit, brak het en deelde het met hen.
Toen werden hun ogen geopend en zij herkenden hem; en hij verdween uit hun midden.
De twee leerlingen stonden op en gingen haastig op weg, terug naar Jeruzalem waar ze de andere leerlingen aantroffen die hun vertelden dat de Heer waarlijk uit de dood is opgewekt .
De twee vertelden wat hun onderweg overkomen was en hoe Hij zich kenbaar had gemaakt door het breken van het brood. Toen wisten ze: Christus is waarlijk verrezen. Christus is waarlijk opgestaan. Halleluja! (Lucas 24: 1 t/m 35)

Ik wens u een betekenisvolle Stille Week en van harte Gezegende Paasdagen!

Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Goede (zon)dagen gewenst, met vriendelijke groeten, ds. Greet Nijmeijer
 
 
Kerkgroet voor zondag 21 maart 2021, vijfde zondag in de veertigdagentijd Kerkgroet voor zondag 21 maart 2021, vijfde zondag in de veertigdagentijd

BESTE MENSEN
,
Er komen gaandeweg steeds meer thema’s aan de orde die ertoe doen bij het nadenken over Jezus’ opgaan naar Jeruzalem. Trefwoorden voor de komende zondag zijn: schuld, oordeel, boete, maar óók vergeving, genade en vooral licht..
Daarom draagt deze zondag de naam ‘Judica’, verschaf mij recht, o God’ ,naar Psalm 43. De oudtestamentische lezing komt uit Jeremia 31: 31-34, waar God spreekt over een nieuw verbond met het volk van Israël en het volk van Juda. De evangelieteksten voor deze zondag staan in Johannes 12: 20-33; ‘Jezus spreekt over zijn dood’ is het samenvattende kopje boven dit gedeelte, maar zoals u weet zijn de kopjes er pas heel veel later boven gezet.
Dit bijbelgedeelte beschrijft de laatste ontmoeting tussen Jezus en de volksmenigte, die Hem opnieuw en altijd weer wil zien en dat geldt ook voor een aantal Grieken die opeens opduiken.  Wanneer Andreas en Philippus Hem hiervan op de hoogte stellen, weet Jezus dat het uur van zijn verheerlijking is aangebroken en verheerlijking wil zeggen: alleen gelaten worden, veroordeling, lijden, sterven…
Johannes laat de zo menselijke kant van Jezus zien. Nu het uur van zijn verheerlijking is aangebroken, is Jezus doodsbang (12:27). Hij leert ons daarbij ook, dat je bang mag zijn voor wat komen gaat, maar dat het toch goed is om dóór te gaan, opdat je vrucht kunt dragen (‘als de graankorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft het één graankorrel, maar als hij sterft, draagt hij veel vrucht’, vs. 24).
In de kerk slaan we dat bang zijn vaak over en gaan we direct over op vrucht dragen en nuttig zijn, maar angst kennen we allemaal en het is heel bevrijdend om te ervaren dat Jezus aan onze kant staat, Hij weet als geen ander wat angst is.

De mensen kunnen Hem echter niet meer volgen, want ze hadden toch uit de wet begrepen, dat de messias eeuwig blijft leven. Waarom spreekt Jezus dan over omhooggeheven worden? Jezus zegt:  ‘Geloof in het licht, zolang u het licht bij u hebt, bent u kinderen van het licht’ (vs.36).
Daarom brandt in de kerk altijd de paaskaars als symbool van het licht van Christus, dat ons voorgaat op de weg naar het leven.

Wie graag een dienst in de Twentse Sproake wil volgen, kan a.s. zondagmorgen om 10.00 uur afstemmen op www.kerkdienstgemist.nl> Glanerbrug. Het thema is: ‘Loaw  is wat meer naor mekaar umkiek’n.

Als alles meezit gaan ònze kerkdiensten weer van start op zondag 28 maart, Palmzondag, het begin van de altijd indrukwekkende Stille Week. Eerst nog even luisteren naar de persconferentie van a.s. dinsdagavond. Nadere informatie vindt u in het kerkblad dat komende week verschijnt en hopelijk vóór het weekend in uw brievenbus ligt of anders in de Kerkgroet van volgende week.

Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Een goede zondag gewenst, met vriendelijke groeten, ds. Greet Nijmeijer.
 
 
Kerkgroet voor zondag 14 maart 2021, vierde zondag in de veertigdagentijd Kerkgroet voor zondag 14 maart 2021, vierde zondag in de veertigdagentijd

BESTE MENSEN,
We zijn alweer halverwege de veertigdagentijd: drie zondagen geweest, nog drie zondagen te gaan, de liturgische kleur is rozerood, omdat het wit van Pasen al door de kleur paars heen schemert.
Midden in de veertigdagentijd valt ook Biddag voor gewas en arbeid (woensdag 10 maart). Vorig jaar was  de biddagdienst de laatste dienst die gehouden kon worden voordat de beperkende coronamaatregelen ingingen. Biddag 2021 biedt de gelegenheid om terug te kijken op de coronacrisis die zich in 2020 aandiende.  Op deze dag is de invalshoek vooral die van arbeid en economie. Iedereen ondergaat de effecten van, maar er zijn sectoren als de horeca, de reisbranche, kleine en grote bedrijven, ZZP’ers en starters, die onevenredig zwaar getroffen worden en het onderwijs van primair tot WO ondervindt de gevolgen ervan dagelijks en waarschijnlijk nog tot in jaren hierna.
‘Voor alles wat er gebeurt is een tijd’ zegt Prediker(3: 1-12). De uitbraak van Covid 19 zou goed kunnen passen in het rijtje van gebeurtenissen uit het lied van Prediker.
’Er is een tijd voor het uitbreken van een virus, er is een tijd voor het uitdoven ervan’.
We hebben de uitbraak van Covid 19 de coronacrísis genoemd. Het doet ons bestaan -en dat ook wereldwijd-  op z’n grondvesten schudden. De economische groei die in ons land  begin 2020 zo bejubeld werd, is ons uit handen geslagen.
Met die ervaring benaderen we het levensbesef dat Prediker benoemt in de verzen 9 en 10. Wat is de zin van al je inspanningen als het resultaat ervan zo weggevaagd kan worden door wat je overkomt? Het legt de kwetsbaarheid van ons bestaan bloot, maar het bepaalt ons ook bij de essentie van ons leven. Prediker komt in vers 12 tot de conclusie dat het maar het beste is voor de mens om zich te verheugen en (zich te) goed te doen in zijn/haar leven en hij noemt dat een gave van God. ‘Alles wat God doet, zo heb ik vastgesteld, doet hij voor altijd. Daar is niets aan toe te voegen, daar is niets van af te doen’. (vs.14).

Op de vierde zondag van de Veertigdagentijd staat een lezing uit Johannes 6: 1-15 op het rooster. Een grote menigte volgt Jezus naar het meer van Galilea en dan klinkt de vraag naar brood, naar het  brood van het leven, zoals ook wij dat uitspreken tijdens de viering van heilig avondmaal. En dat brood van het leven wordt gedeeld met zovelen en wat blijkt? Er is genoeg voor iedereen. Delen wat er is en dan blijkt altijd weer, dat er ruim voldoende is. Of om in de trant van Prediker te spreken:  Door het goede te doen, heeft men het allemaal goed.

Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Een goede zondag gewenst, met vriendelijke groeten, ds. Greet Nijmeijer.
 
 
Kerkgroet voor zondag 7 maart 2021 DERDE ZONDAG IN DE VEERTIGDAGENTIJD Kerkgroet voor zondag 7 maart 2021 DERDE ZONDAG IN DE VEERTIGDAGENTIJD

BESTE MENSEN,
Allereerst iets over het openstellen van de kerk: de PKN geeft aan dat met 30 mensen kerkdiensten mogelijk zijn, mits alle voorschriften in acht genomen worden. De kerkenraad heeft besloten, dat -gezien het op dit moment nog steeds toenemend aantal besmettingen- de kerk voorlopig gesloten blijft.
De berichten via de media zullen nauwkeurig worden gevolgd.
Mochten zich o.i. mogelijkheden voordoen om de kerkdeuren weer te openen zal dit voor het eerst zijn op zondag 28 maart, Palmpasen.
U wordt hierover tijdig geïnformeerd.
Zoals u weet speelt ook de heteluchtverwarming een rol en het zitten in een koude kerk wekt bepaald geen warme gevoelens van saamhorigheid op.

De derde zondag van de Veertigdagentjid brengt de overgang van het evangelie van Marcus naar dat van Johannes (2: 13-25) waar Jezus op het tempelplein de handelaars in runderen, schapen en duiven aantreft plus de geldwisselaars die daar altijd aanwezig zijn..
Met de beelden uit Wuhan (die markt in China met o.a. de vleermuizen) van vorig jaar nog op het netvlies, krijgt de dierenmarkt op het tempelplein waar Jezus optreedt wel een heel andere dimensie.
Na het uitbreken van de pandemie klonken verschillende stemmen die wezen op de samenhang in de schepping die door mensen ernstig verstoord is.
’Hier moeten we van leren, nu moeten we anders omgaan met dieren, met de  ruimte en met elkaar’ was de tendens.
Maar ook, of misschien wel juist, als je de mens ziet als hoog verheven boven al het andere levende, dan moet je jezelf afvragen wat de manier waarop jij omgaat met al dat andere zegt over jou.
Dat geldt voor zowel ieder mens afzonderlijk als over de maatschappij als geheel.
Wie ben je door hoe je leeft, wie word je door hoe je leeft, wie wil je eigenlijk zijn?
In de tempel worden de handelaars weggejaagd. Hetzelfde lot geldt hun schapen en runderen. De duiven konden uiteraard zelf wel vliegen.
Zou het een bevrijding geweest zijn voor mens en dier?
En voor welke vorm van bevrijding kiezen wij eigenlijk in deze coronatijd op weg naar Pasen?

Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Een goede zondag gewenst, met vriendelijke groeten, ds. Greet Nijmeijer


 
 
Kerkgroet voor zondag 28 februari 2021, tweede zondag in de Veertigdagentijd Kerkgroet voor zondag 28 februari 2021, tweede zondag in de Veertigdagentijd
BESTE MENSEN,
‘De zondag van het uitzicht’ zou je kunnen zeggen want de beide verhalen van deze zondag spelen zich af rond een berg.
De profeet Elia (1 Kon. 19: 9-18) vindt zichzelf terug in een grot bij de Horeb, de berg van God. Hij is moe van alles en iedereen, moe van zijn werk voor God en mensen, moe van alle kritiek en God vraagt hem: ‘Elia, wat doe je hier? In het materiaal bij het leesrooster deze zondag staat een mooie verwoording van dit bijbelgedeelte:

‘Het was niet genoeg. Elia had gedaan wat hij kon, maar het was niet genoeg gebleken. De oude voorzitter verzuchtte regelmatig: het was niet genoeg, de kerk liep leeg. De ouders wisten ook niet hoe het kwam dat de kinderen niet, nou ja, nauwelijks, bij de kerk betrokken waren gebleven, het was kennelijk niet genoeg geweest.
De stemmen waren zo hard. De meningen zo stekend scherp.
De stemmen van de mensen, de stemmen van henzelf of was het God die sprak? Wees stil en luister goed. De HEER komt in een zachte bries. Hij spreekt niet eerst. Hij vraagt: ‘Wat doe je hier?’ Hij luistert en doet je recht’.

In de evangelielezing uit Marcus 9: 2-10 komen we Elia opnieuw tegen. De twee godsgetuigen bij uitstek van het oude verbond -Mozes en Elia- verschijnen aan Jezus op de berg en voor hun ogen verandert Hij van gedaante, zijn kleren gaan helderwit glanzen, zo wit als geen enkele wolwasser op aarde voor elkaar zou kunnen krijgen (vs, 2,3). Een stem zegt: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, luister naar Hem’.
‘De zondag van het uitzicht’ dus voor de profeet Elia en voor Jezus; voor beiden is het na een piekervaring ook een keerpunt.
Elia mag dan de aanwezigheid van God herkend hebben in het suizen van een zachte koelte, maar hij kan niet bij de berg blijven. In het dal ligt zijn taak om het werk van God te laten doorgaan.
Ook Christus moet de berg afdalen om zijn lijdensweg te aanvaarden.
De verheerlijking op de berg, zoals dit bijbelgedeelte meestal omschreven werd, wijst vooruit, wijst zelfs voorbij Pasen. Ze is een venster op Jezus’ komst in heerlijkheid ooit, maar ‘van die dag kan niemand weten’.
De psalm van deze zondag (Psalm 16) heeft als prachtig refrein: ‘Leer ons o God wat de weg is ten leven’.
Elk jaar opnieuw is de tweede zondag van de Veertigdagentijd aan dit bijbelgedeelte, de Verheerlijking - Transfiguratie, gewijd. Op 6 augustus vieren de orthodoxe kerken in oost en west jaarlijks het feest van de Transfiguratie.

Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Een goede zondag gewenst, met vriendelijke groeten, ds. Greet Nijmeijer.
 
 
Kerkgroet voor zondag 21 februari 2021 Kerkgroet voor zondag 21 februari 2021
BESTE MENSEN,
De Veertigdagentijd is begonne. Afgelopen woensdag was het Aswoensdag. Dit jaar waarschijnlijk minder opvallend omdat alle carnavalsfestiviteiten vanwege corona niet door konden gaan en we via de media veel minder bepaald werden bij deze tijd van het jaar.  Aswoensdag ging uiteraard wèl door en dus mogen we weer tellen. Veertig dagen nog tot Pasen. Een tijd van bezinning en inkeer, maar evenals vorig jaar zonder vieringen in de kerk en zonder de liturgische bloemschikkingen, die ons des te meer betrekken bij de teksten van de zondag.
Komende zondag is dus de eerste zondag in de Veertigdagentijd; een aparte periode met een eigen kleur. De kleur paars van het antependium (kanselkleed) en de stola’s bepaalt ons bij de ingetogenheid van deze dagen.
De evangelist Marcus vertelt zijn evangelie met een sneltreinvaart: de doop van Jezus in de Jordaan, de Geest die als een duif op Hem neerdaalt en die Hem meteen daarna in de woestijn leidt waar Hij bij de dieren is en waar de engelen Hem dienen (Mc. 1:12-15).
Op de proef gesteld worden, keuzes maken is iets, waar we in ons leven allemaal mee te maken krijgen, ook Jezus. Marcus kiest ervoor om de test waaraan satan Jezus onderwerpt in één zin te vertellen.
Jezus weerstaat alle verleidingen en daarna kan Hij op reis door het land Israël. Hij wil de wereld redden, Hij wil een einde maken aan het eeuwige lijden van de mens, Hij wil het kwaad de wereld uitbannen.
Jezus is een man met een verhaal over een nieuw bestel: een koninkrijk van God met andere begrippen en nieuwe gebruiken: de laatste wordt de eerste, de heerser een dienaar en de onderdrukte een vrij mens. Zijn woorden worden niet begrepen. Hij maakt vijanden bij de vleet. En zijn vrienden staan erbij en kijken ernaar.
Jezus: een man op reis. Wij volgen die reis in deze Veertigdagentijd.

Gestorven
Dinsdagmorgen in alle vroegte kwam er een einde aan het leven van Jo de Goei.
75 jaar mocht ze worden. De laatste jaren van haar leven stonden in het teken van ziekte, behandelingen en uiteindelijk de naderende dood. Haar liefde voor de natuur bleef, een reisje maken, een eindje fietsen, gezelligheid met familie en vrienden.
Afgelopen zondag werd ze opgenomen in het MST in Enschede en daar is ze gestorven. Zaterdag 20 februari is er -voor een kleine groep genodigden- een afscheidsdienst in de kerk. Omdat er vanwege corona geen condoleance mag worden gehouden kunt u -als u dat wilt- uw medeleven d.m.v bijv. een kaart kenbaar maken via haar zuster: mw. M. Scheper-de Goei, Langenkamp 88, 7581 JG Losser

Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Een goede zondag gewenst, met vriendelijke groeten, ds. Greet Nijmeijer.
 
 
Kerkgroet voor zondag 14 februari 2021 Kerkgroet voor zondag 14 februari 2021
                                                        Beste mensen, 
Sneeuw en ijs, De wegen, Het schaatsen,De kou, eindelijk eens andere gespreksonderwerpen dan corona.
Afgelopen zondag zo’n echte Hollandse winterdag met heel veel sneeuw. De wind maakte er prachtige stillevens van en alles werd toegedekt met een wondermooie witte laag. Alle ongerechtigheden verdwenen. Niks meer van te zien. Alles even mooi.
En je zou bijna zeggen: loop en rijd er nou even niet doorheen, door die smetteloze witheid.
Natuurlijk was er overlast voor de mensen die er op uit moesten, maar ook veel saamhorigheid. De mensen groetten elkaar met blozende wangen en kinderen slierden op sleeën achter auto’s, kortom: alles was net even anders.

De verhalen van de komende zondag gaan over zieke mensen: de Syriër Naäman lijdt aan tsara’at, een huidziekte die in onze vertalingen meestal een vorm van melaatsheid aanduidt (2 Kon. 5: 1-15). ‘Huidvraat’ is de wat merkwaardige vertaling in de NBV.
In de bijbel (Deut. 24: 8,9) wordt deze ziekte uitgebreid genoemd; o.a. Mirjam krijgt het (Num. 12:10) en ook Mozes (Ex. 4:6) en tsara’at wordt daar niet puur als een ziekte genoemd maar als iets wat een innerlijke gesteldheid of houding aan de buitenant zichtbaar maakt.
Het meisje, dat als meegevoerde slavin werkt voor de vrouw van Naäman en hem adviseert om zich te gaan baden in de rivier van haar thuisland Israël, noemt de tsara’at van Naäman dan ook ‘zijn’ tsara’at; hij moet veranderen. 
Naäman gaat op stap met geld en goederen en groot machtsvertoon; hij vindt dat hij  door de koning van Israël geprovoceerd wordt, maar hij komt uiteindelijk terecht bij de profeet Elisa, die hem inderdaad aanraadt zich onder te dompelen in het -in Naämans ogen- piepkleine riviertje de Jordaan.
Naäman, de grote krijgsman, moet letterlijk en figuurlijk afdalen van zijn hoge positie en zo zichtbaar maken dat zijn levenshouding radicaal veranderd is.

In het evangelie naar Marcus komt een man met tsara’at bij Jezus. Hij valt op zijn knieën en zegt: ‘Als u wilt, kunt u mij rein maken’. Jezus geneest hem en vraagt hem dringend om zijn mond hierover te houden, maar de man houdt zich daar niet aan. Hij gaat overal breedvoerig rondvertellen wat er met hem gebeurd is.
Zo wordt dit verhaal eigenlijk alleen maar een wonderverhaal en ziet niemand dat aan werkelijke genezing een leerproces verbonden is en dat de mens ook naar het eigen innerlijk moet kijken om echt te kunnen veranderen.

Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Een goede zondag gewenst, met vriendelijke groeten, ds. Greet Nijmeijer.
 
Kerkgroet voor zondag 6 februari 2021 Kerkgroet voor zondag 6 februari 2021
Beste mensen,
Komende zondag: twee verhalen, twee onafhankelijke vrouwen die allebei een huishouding voeren waar mensen komen en gaan en waar gastvrijheid hoog in het vaandel staat. Twee vrouwen die het beeld oproepen van de lofzang op de sterke vrouw in Spreuken 31: 10 ‘Een sterke vrouw, wie zal haar vinden?’

Twee verhalen dus, uit 2 Koningen 4: 8-37 en
Marcus 1: 29-36.  De Sunamitische in 2 Kon. 4 maakt ruimte beschikbaar in haar huis en hart voor de profeet Elisa en zijn knecht Gechazi.  De schoonmoeder van Petrus in Marcus 1 opent haar deuren en verwelkomt zijn vrienden thuis. Geen van beide vrouwen krijgt een naam, hun identiteit is afgeleid van een plaats -de vrouw uit Sunem- of een man – de schoonmoeder van Petrus-, zoals dat vele jarenlang voor vrouwen heeft gegolden; ze waren: de dochter vàn, de vrouw vàn, de moeder vàn…  Vrouwen
werden in Bijbelse tijden (en nog vele eeuwen daarna)  ten huwelijk gegeven, ten huwelijk genomen, ze baarden (vooral graag!) zonen om het voortbestaan van het geslacht veilig te stellen en toekomst te waarborgen.

Hier gaat het net even anders, kort gezegd: deze Sunamitische vrouw verleent gastvrijheid, ze krijgt een zoon, hoewel zij de enige vrouw in de bijbel is, die ‘nee’ zegt op het aanbod van een kind te krijgen. Ze neemt het heft in handen als de dingen dreigen mis te gaan, want haar zoon sterft. Ze zegt tegen Elisa ‘Heb ik u soms om een zoon gevraagd?’ en ze laat zich door de profeet niet wegsturen ‘Zo waar de HERE leeft en zo waar u leeft, ik ga niet zonder u’ en zoals God de mens de levensadem in de neus blies (Gen. 2:7), zo geeft Elisa zijn eigen levensadem door aan het kind en de jongen komt terug in het leven..

Het verhaal van de schoonmoeder van Petrus lijkt simpeler: ze heeft koorts en Jezus -net teruggekeerd uit de synagoge van Kafarnaüm- gaat naar haar toe, pakt haar hand, helpt haar overeind, de koorts zakt af en ze begint voor hen te zorgen. Jezus ‘wekt haar op ’en genezen en opgestaan wordt ze volgeling en biedt ze Jezus een gastvrij huis van waaruit Hij zijn roeping gestalte kan geven.
Twee verhalen van sterke vrouwen, die deden wat ze konden met wat hun gegeven was aan leven en toekomst: voedend, zorgend, steunend, vastbesloten en zonder ophef.  De psalm van deze zondag, Psalm 142, verwoordt de angst om het bestaan zoals ook wij dat in deze coronadagen maar al te vaak ervaren: ‘Ik kijk naar rechts en zie niemand die mij herkent. God leidt mij uit de beklemming om uw Naam te kunnen danken’.

Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Een goede zondag gewenst, met vriendelijke groeten, ds. Greet Nijmeijer
 
Kerkgroet voor zondag 31 januari 2021 Kerkgroet voor zondag 31 januari 2021
Beste mensen,,
Wat hebben wij met jou te maken, Jezus van Nazareth? Ben je gekomen om ons te vernietigen? Ik weet wel wie je bent, de heilige van God’. Zo staat dat geschreven in het evangelie naar Marcus, de tekst van aanstaande zondag (Mc.1: 21-28).
Woorden van minstens 2000 jaar geleden en toch opeens zo onthutsend hedendaags. Bij ons klinkt het meer zo: ‘Wat hebben wij met jou te maken: regering, overheid, politie, coronamaatregelen, vaccins, avondklok.‘
We hebben de afgelopen week met verbijstering gekeken naar de rellen, de plunderingen, de stenen, het vuurwerk, de brandende auto’s, dat gevallen paard, dat -eenmaal op de been- gelukkig weg kon rennen, de geblesseerden.
De strakke gezichten van de gezagsdragers, de ministers, de burgemeesters, de politiechefs, de ‘deskundigen in opstandigheid’ én daarnaast die wanhopige mensen wiens winkels en zaken totaal vernield werden.

In de teksten van komende zondag gaat het over gezag. Wat is gezag?
Het woordenboek zegt: ‘Gezag is de aanvaarde macht van een persoon of organisatie om een andere persoon of groep te leiden’. Gezag is bedoeld om je  eraan te onderwerpen, bedoeld om het te gehoorzamen Gezag is dus ook macht, gelegitimeerde macht; gezag kun je niet kopen en niet aanleren, gezag wordt aan jou gegeven door de ander.
Dat gold toen, dat geldt nu, maar ook altijd was en is er weerstand tegen gezag.

Jezus is op de sabbatdagen in de synagoge: dè plek om te bidden en te leren.
Hij is uitgenodigd om de Schriften uit te leggen. En Hij doet dat!  De mensen zijn diep onder de indruk. Niet alleen door wát Hij zegt, maar vooral ook over het gezag waarmee Hij spreekt. En meteen is er gedoe en reuring en verzet.
Er is een man met een ‘onreine geest’ en die man schreeuwt uit, wat de andere aanwezigen in de synagoge misschien alleen nog denken: ‘Wat hebben wij met jou te maken?’ 
Jij Jezus, met je nieuwe leer! Een leer van hoop en toekomst! Een leer zó totaal anders dan ze tot nu toe gewend waren. En door de bank genomen houdt geen enkele gevestigde orde van een nieuwe leer. Dat geeft alleen maar onrust. Dit verhaal wordt in het evangelie naar Marcus gezien als het eerste teken dat Jezus gedaan heeft en het is meteen ook het begin van zijn weg naar Jeruzalem. Het nieuws over Hem verspreidde zich overal in Galilea en daarmee ook de weerstand tegen zijn gezag tot Zijn dood aan het kruis.

‘Wat hebben wij met jou te maken?’ is ook de schreeuw van onze dagen. En een antwoord is nagenoeg onmogelijk als mensen niet willen luisteren, niks geloven van wat er gezegd wordt, complottheorieën omarmen en nepnieuws als een hedendaags evangelie zien. Misschien is het goed om weer eens na te denken over het volgende:
Let op je gedachten, ze kunnen woorden worden.
Luister naar je woorden, ze kunnen daden worden.
Zie toe op je daden, ze hebben gevolgen.
En van die gevolgen waren we de afgelopen week allemaal getuigen.

Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Een goede zondag gewenst, met vriendelijke groeten,       
ds. Greet Nijmeijer
 
Kerkgroet voor zondag 24 januari 2021 Kerkgroet voor zondag 24 januari 2021
Beste mensen, Geroepen door de HEER’, zo kun je de teksten voor aanstaande zondag kortweg omschrijven. Teksten uit  1 Sam. 3: 1-10 en Marcus 1: 14-20.  Al lezend en de geschiedenis overdenkend zou je heel goed kunnen concluderen: ‘Als je geroepen bent door de HEER, dan ben je nog niet jarig’. Neem nu Samuël dat kleine ventje dat -al vóór zijn geboorte- door zijn moeder voor de dienst aan God wordt toegezegd en dan staat er:  ‘Hanna bleef thuis en voedde haar zoon totdat ze hem de borst ontwend had en zodra het zover was nam ze hem mee en bracht hem -zo jong als hij was- naar het heiligdom van de HEER’, (1 Sam.1:23,24) en je denkt: ‘Och, hoe zal dat gaan met dat kind?’

Op een nacht ligt hij daar te slapen en dan wordt hij geroepen en Samuël antwoordt ‘Ja’ en hij gaat naar de priester Eli en zegt: ‘Hier ben ik’, maar Eli weet van niets.
Tot drie keer toe wordt dit herhaald en dan begrijpt Eli het en hij zegt: ‘Ga maar weer slapen en als je weer geroepen wordt dan zeg je: ‘Spreek HEER, uw dienaar luistert’ en zo gebeurt het. God vertelt Samuël wat de toekomst brengen zal en wat zijn opdracht zal zijn. Samuël groeit op en heel Israël kwam tot de erkenning dat hij door de HEER als profeet was aangewezen. ‘Geroepen door de HEER’, van kleine jongen thuis bij zijn ouders tot profeet van Israël.

Bij de leerlingen van Jezus verloopt het allemaal wat vlotter. Jezus komt voorbij en zegt tegen de vissers die hun netten uitwerpen in het meer: ‘’Kom, volg mij! Ik zal van jullie vissers van mensen maken’. Meteen lieten ze hun netten achter en volgden Hem en je denkt: ‘Hoe kan het toch, dat er mensen zijn, die op een moment in hun leven zeker weten: ‘Ik ben geroepen’.
Geroepenen door de HEER zijn niet mensen die altijd al deden waarvoor ze dachten te zijn geroepen, maar het zijn mensen, die op het beslissende moment -als het nodig is- weten dat het tijd is, weten dat het Gods stem is die ze hóren en dan moet je gaan. Zijn dat dan allemaal volmaakte mensen? Nee, die bestaan niet!

Misschien moeten we ook in onze dagen met wat minder kritiek en wat meer mildheid en waardering kijken en luisteren naar de  ‘geroepen mensen van onze dagen’, geroepen om hun taak te vervullen en dat geldt voor wereldleiders, voor politici, voor politie, advocaten en rechters, voor ambtsdragers in het burgerlijke en kerkelijke domein, voor al die mensen die zich -hoe dan ook- geroepen weten om te gaan en te doen wat gedaan moet worden en inderdaad: soms kun je uit de grond van je hart concluderen: dan ben je nog niet jarig! Laten we ze van harte toewensen: ga maar en draag de zegen van Gods liefde en bemoediging met je mee.

Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Een goede zondag gewenst, met vriendelijke groeten, ds. Greet Nijmeijer
 
 
Kerkgroet voor zondag 17 januari 2021 Kerkgroet voor zondag 17 januari 2021
Beste mensen, 
De persconferentie van afgelopen dinsdag was glashelder: voorlopig blijft alles zoals het is en dat gaat nog wel een tijdje duren ook. In Duitsland wordt al gerekend tot tenminste eind maart en over een eventuele avondklok wordt in òns land behoorlijk driftig vergaderd omdat dat zo besmettelijke gemuteerde virus uit Groot-Brittannië ook aanwezig is in ons landen de uitbreiding ervan moeten we koste wat kost voorkomen.
Van het kerkelijk erf geen nieuws wat betreft het opstarten van de kerkdiensten dat gaat voorlopig niet gebeuren. Misschien kunnen we,  maar dan moet ook wel ècht alles meezitten,  dit jaar (in de kerk)  de Stille Week én Pasen vieren aan het begin van april.

Het kerkelijk jaar gaat intussen wel gewoon verder. We zijn inmiddels aanbeland op de tweede zondag na Epifanie en Epifanie of de Openbaring van de Heer, gedenkt drie belangrijke momenten uit het leven van Jezus: 1. de aanbidding door de wijzen uit het Oosten, 2. de doop van Jezus in de Jordaan en 3. Jezus’ aanwezigheid op een bruiloft in Kana. Het feest, Epifanie, ontstond in de 2e/3e eeuw na Christus en is ouder dan het traditionele Kerstfeest, dat pas in de 4e eeuw werd ingevoerd. De oosters-orthodoxe kerken vieren hùn Kerstfeest op Epifanie, 6 januari.
Maar de afgelopen 6e januari zat de wereld verbijsterd te kijken naar wat zich afspeelde in en rondom het Capitool in Washington, in de grootste democratie van de wereld: Amerika.

Het derde punt van Epifanie, de bruiloft te Kana,  is dus komende zondag aan de orde. Er valt kennelijk wat te vieren als je de teksten hierover uit Joh. 2: 1-12 leest en u denkt misschien: ‘Uiteraard, een bruiloft!’
Maar als je vraagt: waarover gaat dat verhaal? Dan zal het antwoord waarschijnlijk zijn: Jezus verandert water in wijn. De schrijver van het Johannesevangelie vat deze gebeurtenissen echter anders samen, want er gebeuren volgens hem drie dingen:
1.Jezus maakt een begin aan zijn tekenen, 2. Hij openbaart zijn glorie en 3. zijn leerlingen geloven in Hem. Belangrijk is niet dàt of hòe water in wijn verandert, maar wat dit zegt over Jezus en wat dat betekent voor de gemeenschap.
Vanaf het begin is de onderliggende vraag voortdurend: Wie is deze Jezus? 
Die vraag wordt gesteld tot op de dag van vandaag en door alle eeuwen heen zijn er antwoorden gezocht en gevonden en weer aangepast en veranderd.
Is dat erg? Nee, dat is een vorm van levend geloof en het is eigenlijk broodnodig, dat ieder mens eigen antwoorden zoekt. Het verhaal van de bruiloft te Kana geeft onomwonden aan, dat Jezus een cruciale rol gaat spelen in de toekomst van God en mensen . Daarover gaat het elke zondag weer.

Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Een goede zondag gewenst, met vriendelijke groeten, ds. Greet Nijmeijer
 
 
Kerkgroet voor zondag 10 januari 2021 Kerkgroet voor zondag 10 januari 2021
Beste mensen,
In de kerkenwerkagenda stond voor de laatste week van 2020 een uitspraak van Nelson Mandela: ‘De betekenis van ons leven ligt in het verschil dat we maken in de levens van anderen’, een doordenkertje om het jaar 2020 mee te overzien en af te sluiten hoe was dat in ons leven maakten wij -soms even- het verschil in het leven van een ander mens en wie had die betekenis voor ons?
Moeder Teresa geeft de spreuk voor januari 2021: ‘Sommige mensen komen in je leven als genezingen, anderen als lessen’.
En die lessen zijn niet altijd even gemakkelijk, want wij zijn nogal eens wat hardleers en ook vaak behoorlijk hardhorend en in dit nieuwe jaar zullen we onszelf altijd weer tegenkomen met al onze makkes, maar ook met onze eigen unieke mogelijkheden. Dat het jaar 2021 een goed en gezegend jaar mag worden voor onszelf èn vooral ook voor hen die op ons pad komen!

Voorlopig gaan onze kerkdeuren nog niet open. We wachten eerst maar eens even de komende persconferentie af, die voor aanstaande dinsdag op de rol staat.
En zoals het er nu uit ziet qua besmettingen en ziekenhuisopnames, zullen de coronamaatregelen zeer waarschijnlijk niet worden versoepeld.
Gelukkig is men met het vaccineren begonnen, maar het duurt nog maanden voor alle categorieën mensen aan de beurt geweest zijn.
Dus we houden het nog maar even op een papieren contact. Gelukkig zijn er volop tv-kerkdiensten om thuis mee te beleven al was de viering van het kerstfeest eind december volkomen anders en voor heel veel mensen ‘kaal en onwennig’ zonder de beleving in ons eigen kerkgebouw.

Op het oecumenisch leesrooster staat voor aanstaande zondag -zoals altijd aan het begin van het jaar- de doop van Jezus uit Marcus 1: 1-11 (Marcusevangelie want het is het B jaar).
Te midden van alle anderen gaat ook Jezus onder in het water van de Jordaan en als hij opkomt uit het water, scheurt God zèlf de hemel open en de Geest van God daalt neer op Jezus en Hij alleen hoort: ‘Jij bent mijn geliefde Zoon, in jou vind ik vreugde’. Niemand anders die erbij was heeft het gehoord en gezien, maar God bevestigt uit de hemel de eeuwenoude verwachting in Israël, dat Gods wil op aarde gedaan zal worden: heil, redding en bevrijding voor mensen.
Daarom ter afsluiting nòg een uitspraak: ‘De Bijbel draagt geen titel. Maar als hij er één droeg zou het deze kunnen zijn: Hij komt! (O. Noordmans)

Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Een goede zondag gewenst, met vriendelijke groeten, ds. Greet Nijmeijer



 
 
 
Kerkgroet voor de maand december Kerkgroet voor de maand december
Beste mensen,
En weer vindt u een Kerkgroet op de deurmat, in de brievenbus of in de mail.
We hadden zo gehoopt dat we dat na het voorjaar achter ons hadden gelaten – want we konden vanaf juli weer ‘gewoon’ naar de kerk- maar afgelopen maandag opnieuw die boodschap: vermijd samenkomsten, ook in de familiekring, blijf zoveel mogelijk thuis. De winkels zijn gesloten en de kappers en de bioscopen, nou ja, wat niet?
Het is weer stil op straat, maar we weten allemaal van die steeds oplopende lijn van besmettingen, vooral ook in Twente. En natuurlijk hadden we ons al een beetje voorbereid op Kerst ànders en het wordt ook ànders. Natuurlijk: de lichtjes branden wel, overal zijn lichtjes, kerstsfeer rondom in de straten, de steden,  maar de mensen ontbreken er meer en meer.
Betekent dat ook: Kerst mìnder?  Mìnder dan andere jaren?
Want: de kerkdiensten gaan niet door.  Geen kerstavonddienst, geen kerstmorgendienst, geen nieuwjaarsdienst met nazit en in de weken erna blijven de kerkdeuren voorlopig ook gewoon dicht.
Intussen:
We kunnen ze wel lezen, thuis, die woorden uit Lucas 2: ‘En het geschiedde in die dagen, die dagen van Romeinse overheersing en van keizerlijke bevelen, die opgevolgd moeten worden en van op weg gaan, eenieder naar zijn eigen stad om zich te laten inschrijven.
Getelde mensen in die dagen tòen, toen de geboorte van het Kind in Bethlehem geschiedenis ging schrijven tot op de dag van vandaag. ‘Kind ons geboren, Zoon ons gegeven, God onbedwingbaar, Vader voor eeuwig, Koning van de vrede’ (Liedboek 491)
Dàt vieren wij met Kerst -ook in coronatijd- en we hoeven daarvoor niet eens op weg, maar we mogen gewoon thuisblijven met lichtjes en met warmte en met (spaarzaam) samen.  Zò geschiedt dat in onze dagen.
Waarom? Omdat er ook nu geteld wordt, elke dag opnieuw: zoveel besmettingen, zoveel ziekenhuisopnames, zoveel IC-patiënten en die aantallen moeten omlaag,
en dat lukt alleen als we allemaal meedoen, een ieder in zijn eigen stad/dorp. Daarom heeft de kerkenraad het volgende besloten:

Alle kerkdiensten zijn met ingang van zondag 20 december (inderdaad óók die van aanstaande zondag) afgeblazen.  Dat duurt in ieder geval tot en met zondag 17 januari 2021. In de week daarvoor (dinsdag 12 januari) is er weer een persconferentie en dan horen we wat er verder besloten wordt.

Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Ondanks alles een fijne en gezegende kersttijd gewenst. Tot ziens in 2021! Met vriendelijke groeten, ds. Greet Nijmeijer

 
 
Kerkgroet

Kerkgroet
Kerkgroet voor zondag 21 juni
Beste mensen,
Vorige week lazen we dat de 12 apostelen erop uit gestuurd werden en vandaag horen we het vervolg (Matt.10:16-33). Jezus heeft zijn mensen op weg gestuurd, zonder allerlei bagage, maar met de vrede van God. 
Het blijkt echter toch niet zo simpel te zijn, want Hij zegt ook: ‘Zie ik zend jullie als schapen onder de wolven’.Dat is geen fijn plaatje. Als schapen onder de wolven. In ons land worden  de laatste weken regelmatig schapen dood gebeten door een wolf. Stuur een paar schapen onder de wolven, dan kun je op je vingers uitrekenen wat er gebeurt. Zoiets is onvermijdelijk. Een wolf kan het niet laten. Een schaap kan zich niet verweren. Eén wolf in een kudde schapen is al een drama. Laat staan als er een paar schapen in een roedel wolven terechtkomen. Of een lammetje. Die overleven dat niet. En toch zegt deze herder: ‘Ik zend jullie als schapen onder de wolven.’ Dat is toch vreemd! Welke herder zou dat doen?
Jezus zegt het tegen zijn leerlingen. ‘Ik stuur jullie erop uit. Twee aan twee moeten jullie de dorpen en steden bezoeken. Maar let op: het zijn echt wolven daar! Ze staan klaar om jullie te verslinden. Dat is onvermijdelijk.’
Is dat niet wat overtrokken? Als wij leven in onze samenleving, begeven we ons dan onder wolven? Is het gevaarlijk in onze wereld voor christenen? In ons land? Zijn de mensen ons vijandig gezind? Zijn wij zulke schapen? En waar zijn dan de wolven? Wie zijn de wolven eigenlijk?
Jezus zegt nog meer: ‘Wees scherpzinnig als een slang, maar behoud de onschuld van een duif’ Wat een wonderlijke combinatie, schapen en wolven. slangen en duiven. Het is een behoorlijk dierenpark in dit woord van Jezus. Het is een ontmaskerend woord: de wereld is niet neutraal, het leven geen spelletje: Ik zend jullie als schapen onder de wolven. Tegelijk leert Jezus ons de bijbehorende houding: ‘Wees dus scherpzinnig  als een slang maar behoud de onschuld van een duif’. Hou je hoofd erbij, maar verlies je geloof niet. Ik ben het die jullie zendt.

Over de Kerkgroet: Voorlopig is dit de laatste Kerkgroet die u ontvangt. Omstreeks volgend weekend vindt u het vertrouwde Kerkblad in uw brievenbus. Daarin staat o.a. vermeld hoe we in de maand juli de zondagse kerkgang weer willen oppakken met inachtneming van de coronavoorschriften.

PS De kerk is op deze vrijdagavond en ook op vrijdagavond 26 juni open vanaf 19.00 uur – 19.30 uur voor: stilte, muziek, het lezen van de tekst voor de komende zondag, gebed… afsluiting door het luiden van de klok.
Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Een goede zondag gewenst, met vriendelijke groeten, ds. Greet Nijmeijer


 
 
Kerkgroet

Kerkgroet
       
Kerkgroet voor zondag 14 juni 2020
Beste mensen, 
‘Ik ga op reis en ik neem mee’ een geheugenspelletje dat we allemaal wel kennen. Je speelt het in een kring om de beurt mag je zeggen wat jij mee wilt nemen dàt moeten alle medespelers dan onthouden  op de duur krijg je zo een lange lijst van mee te nemen dingen en wie alles onthouden kan, heeft gewonnen. ‘Ik ga op reis en ik neem mee Sommigen van ons kennen dat gevoel: koffer open naast je bed, dit wel, dat niet voor regen en zonneschijn. kou en hitte stapeltje naast stapeltje. Meestal gaat er toch weer teveel mee en je neemt je voor: volgende keer nog beter opletten. Een vriend van mij zegt altijd: ‘Alles wat je thuis laat is mooi meegenomen’. Jezus zegt het anders; Jezus zegt als het ware tegen zijn leerlingen: ‘Jullie gaan op reis en je laat thuis: je geld, je tas, je schone kleren, je sandalen, je stok en je vertrouwt op wat ik je gezegd heb’ (Matt.10: 1-14).Op reis gaan of gezonden worden is dàt soms het verschil?
Wij noemen onszelf christenen, volgelingen van de ‘Gezalfde, de Christus’. Vroeger werden de christenen ‘mensen van de weg’ genoemd en dat is een prachtige naam, want dat geeft beweging aan en hopelijk zijn ook wij mensen van de weg gebleven niet vastgeroest in een beklemmend stramien, niet gevangen in dogma’s, maar mensen die in beweging willen blijven en dat betekent niet met alle winden meewaaien, maar leven als christen in jouw eigen tijd, dus vandaag en morgen
De twaalf leerlingen worden bij hun naam geroepen en zo mogen ze gaan, twee aan twee, want samen kun je meer, zoals een gedicht uit Kameroen zegt: ‘Wie alleen loopt raakt de weg kwijt’. Ze mogen gaan met de volmacht én de opdracht van de Heer: niet zwijgen, maar getuigen, pastoraal en diaconaal handelen, genezen,  gemeenschappen vormen waarvan breken en delen de kenmerken zijn. En zeg vooràl: Het koninkrijk is nabij!
En wij? Wat nemen wij mee op onze levensreis? De vrede van Christus! Wens elk huis, wens de mensen die je tegenkomt -in alle variaties die er maar zijn- die vrede toe. Kijk naar ze. Luister naar ze. Wees nabij… en de vrede van God die alle verstand te boven gaat zal onze harten en gedachten bewaren in Christus Jezus.
Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Een goede zondag gewenst, met vriendelijke groeten, ds. Greet Nijmeijer
PS De kerk is ook op deze vrijdagavond open vanaf 19.00 uur – 19.30 uur voor: stilte, muziek, het lezen van de tekst voor de komende zondag, gebed afsluiting door het luiden van de klok.
 
 
Kerkgroet

Kerkgroet
Kerkgroet voor zondag 7 juni
Beste mensen,
De kerkelijke feesten zijn voorbij het is de zondag na Pinksteren. Zondag Trinitatis heet deze zondag… zondag van de Drie-eenheid van Vader, Zoon en heilge Geest. Wanneer in onze kerken een mensenkind gedoopt wordt, wordt de drie-ene Naam van God over de dopeling uitgesproken als de predikant zegt: ‘Ik doop u in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige Geest’. Zo heeft Jezus dat gewild In het Matteüsevangelie zijn het bijna de laatste woorden, die Hij tot zijn leerlingen spreekt (Matt. 28:19).Een christen belijdt díe God, zoals dat ook verwoord wordt in de drieslag van de apostolische geloofsbelijdenis. ‘Ik geloof in God de Vader, de Almachtig En in Jezus Christus zijn eniggeboren Zoo Ik geloof in de heilige Geest(Liedboek 340b)
Maar dan gaat het meteen ook over de God van israël, de God met die wonderlijk mooie Naam: ‘Ik zal er zijn’, in het Hebreeuws JHWH, de onuitsprekelijke Godsnaam die op Grote Verzoendag dus eenmaal per jaar alleen door de hogepriester in het heilige der heiligen van de tempel mocht worden uitgesproken. De Enige God openbaart zich als Vader, Zoon en heilige Geest: God bóven ons, God vóór ons, God ín ons. Drie-in-Eén is Hij: onze Schepper, onze Verlosser, onze Vernieuwer.
De slotverzen van het Matteüsevangelie staan bekend als de zendingsopdracht. Jezus geeft de instructie om alle volkeren tot zijn leerlingen te maken door hen te dopen en hen te onderrichten.Heel de wereld komt in het vizier, want het evangelie van Jezus Christus mag niet beperkt blijven tot Israël alleen, maar is bedoeld voor alle mensen wereldwijd. En zijn woorden van bemoediging: ’Ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld’, sluiten dit evangelie af. God is daadwerkelijk een God die met mensen meetrekt. De Eeuwige God is niet zozeer ín de hemel’, maar met ons en onder ons door de Geest. Dus zondag 7 juni = zondag Trinitatis, feest van de Drie-eenheid!
Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Een goede zondag gewenst, met vriendelijke groeten, ds. Greet Nijmeijer
PS De kerk is ook op deze vrijdagavond open vanaf 19.00 uur – 19.30 uur voor: stilte, muziek, het lezen van de tekst voor de komende zondag, gebed afsluiting door het luiden van de klok.


 
 
Kerkgroet

Kerkgroet
Kerkgroet voor zondag 31 mei, de vijftigste dag van Pasen en dus: Pinksterfeest
 
Beste mensen,  
Leven van de wind. Dat kan niet zeggen we dan, van de wind kun je niet leven.  Maar als we horen van een wind, die het huis vervult dan begrijpen we meteen dat het de wind van God is. Gods roeach, Gods ademtocht. Het is de wind waarmee het verhaal van de bijbel begint: De adem van God, Gods geest zweefde over de wateren. De schepping begint wanneer God blaast over de chaos, over de oervloed. Gods waaiende geest brengt ordening aan, hier is de dag, daar de nacht, hier is het land, daar het water, hier is de hemel en daar de aarde. Zo ontstaat een leefbare wereld. Maar het begint met Gods Geest, leven van de wind. (Gen. 1:2)
En als we lezen over een geluid uit de hemel als van een hevige windvlaag, die het hele huis vulde waar ze zaten, die bekende teksten uit het boek Handelingen (2:2) dan is dat opnieuw een teken van God die de aarde maakt tot een leefbare plaats, een bewoonbare wereld. Want God is nog steeds niet opgehouden met scheppen. God gaat iets nieuws beginnen met diezelfde roeach, die adem van God, leven van de wind.
Wij bidden vaak om de Geest van God en van Jezus Christus. Wat zou het geweldig zijn, wanneer ook van ons mag gelden dat we enthousiaste mensen zijn. Mensen aan wie het te zien is hoe nabij God is! Je vraagt je wel eens af:  hoe kunnen wij enthousiast kerk zijn? Een kerk, die hart heeft voor elk mens, een kerk die pal staat voor recht en gerechtigheid, een kerk waarin mensen ook rust en stilte kunnen vinden. Misschien moeten we het steeds maar weer opnieuw proberen. Leren leven van de wind. Bidden en roepen: Kom Heilige Geest, maak ons hart vol van Hem en ontsteek in ons het vuur van Uw liefde. Zoals God ooit begonnen is met de schepping van de wereld toen zijn adem, zijn Geest over de chaos zweefde. Toen werd een leefbare wereld in gang gezet  en op die wereld mogen ook wij nog steeds leven. Leven van de wind. Het kan dus toch!
Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Gezegende Pinksterdagen gewenst, met vriendelijke groeten, ds. Greet Nijmeijer
PS De kerk is ook op deze vrijdagavond open vanaf 19.00 uur – 19.30 uur voor: stilte, muziek, het lezen van de tekst voor komende zondag, gebed. Afsluiting door het luiden van de klok.

Informatie van het ‘kerkelijk erf’: 
Kerkdiensten: De kerkenraad heeft besloten om de reguliere kerkdiensten voorlopig nog op te schorten en eind juni te bekijken hoe verder te gaan, dus dat betekent nog steeds de wekelijkse Kerkgroet en voor wie dat wil: een kort samenzijn in de kerk op vrijdagavond.
Jarigen en jubilerenden: in plaats van een persoonlijke overhandiging vindt u in deze dagen de evt. felicitatiekaarten in de brievenbus; daarmee is de gelukwens niet minder hartelijk gemeend, maar het hangt uiteraard allemaal samen met het coronavirus.

 
 
Kerkgroet

Kerkgroet
Kerkgroet voor zondag 24 mei, zevende zondag van Pasen
Beste mensen,
Misschien denkt u zo langzamerhand: Waarom toch steeds dat tellen van die zondagen? Omdat we deze week de veertigste dag na Pasen hebben bereikt nl. Hemelvaartsdag en we van daaruit op weg gaan naar het laatste feest van dit kerkelijk jaar, het Pinksterfeest (van Pinksteren-Pentecoste, dat vijftigste betekent). Dan is de Paaskring rond.
Hemelvaartsdag is een beetje in de marge van de kerkelijke praktijk terechtgekomen. Veel kerken houden geen diensten meer op die dag. Het is nu een dag van ‘er op uittrekken’ en wordt dan ook wel schertsend ‘hemelfietsdag’ genoemd.
Vroeger werd op Hemelvaartsdag nogal eens dit lied gezongen:
Op een lichte wolkenwagen
wordt de Heer van d’aard gedragen,
vaart Hij op naar ’s hemels troon,
vaart hij op naar ’s hemels troon.
De evangelist Lucas beschrijft het veel minder beeldend: ‘Hij nam hen mee de stad uit, tot bij Betanië. Daar hief hij zijn handen op en zegende hen.
Terwijl hij hen zegende ging hij van hen heen en werd opgenomen in de hemel’ (Lucas 24:50,51). En de discipelen blijven achter, ze moeten verder zonder Jezus’ voortdurende aanwezigheid. Maar ze weten zich gezegende mensen en gedragen door die zegen keren ze met grote vreugde terug naar Jeruzalem, waar ze voortdurend in de tempel zijn en God loven (vs.52,53).

Maar: de zondag tussen Hemelvaart en Pinksteren heet niet voor niets Wezenzondag. De leerlingen werden toen geroepen tot zelfstandigheid en wij -de mensen van vele eeuwen later- die Jezus’ aanwezigheid op aarde niet letterlijk hebben ervaren, maar die zich soms ook verweesd voelen als we naar de wereld kijken, die zich alleen gelaten voelen met al die vragen over ons bestaan en hoe het verder moet met -en evt. ooit na- de coronacrisis… met al die werklozen en al die zoekende mensen. Al die strijd en armoede, al die weerstand, hoe kunnen we dat ooit aan?
Jezus heeft gezegd: ‘Ik laat jullie niet als wezen achter,’ (Joh. 14:18) en daardoor kunnen we verder, op weg naar Pinksteren, van waaruit de heilige Geest ons steeds weer duidelijk zal maken wat God bedoelt met recht en gerechtigheid voor de hele wereld, want de Geest des Heren heeft toen en nu en altijd weer een nieuw begin gemaakt  Oók ten tijde van corona, óók in dagen van ziekte en rouw, óók als we de nieuwe samenleving onder ogen zien en dat vooral óók na Hemelvaart en Wezenzondag! Want we gaan met de zegen van de HEER!

Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Een goede zondag gewenst, met vriendelijke groeten, ds.Greet Nijmeijer
PS De kerk is ook op deze vrijdagavond open vanaf 19.00 uur – 19.30 uur voor: stilte, muziek, het lezen van de tekst voor komende zondag, gebed.  Afsluiting door het luiden van de klok.
 
 
Kerkgroet

Kerkgroet
Kerkgroet voor zondag 17 mei, de zesde zondag van Pasen.
Beste mensen,
Soms vallen je bepaalde zinnen op, iemand schreef in de krant:‘Als geld tijd is, hoe arm ben je dan als je geen tijd hebt?’. Nou hebben we in deze coronacrisis tijd genoeg, vraag het maar aan de ouderen. Tijd in overvloed, alle dagen lijken op elkaar, want alle variatie is er uit verdwenen. Jongeren willen die overdaad aan tijd helemaal niet, ze willen zó graag terug naar het gewone leven met alle drukte en vertier. Hoe vol waren de straten afgelopen zaterdag niet. Prachtig weer, overal mensen, in de steden, in de parken, in de winkels, het was te veel en te vol.
Er was geen tijd en aandacht meer voor de voorschriften, de waarschuwingen, de dringende verzoeken, voor de regels, die luiden -om in de geest van de lezingen voor a.s. zondag te blijven-: Gij zult voldoende afstand houden.Gij zult uw handen regelmatig wassen. Gij zult in uw elleboogholte hoesten. Gij zult dat wat u aangeraakt hebt meteen desinfecteren. Gij zult geen ouderen in verpleeghuizen bezoeken.  Gij zult zoveel mogelijk thuis blijven, vooral als ge snottert.
De lezingen van a.s. zondag draaien om de Tien Woorden; u weet wel die uit Exodus 20 (en Deuteronomium 5). God gaf de Tien Woorden op een berg in de woestijn, zodat daarover geen conflicten zouden ontstaan tussen de stammen, want de woestijn is niemandsland. Ze beginnen met die woorden van bevrijding: ‘Ik ben de HEER, uw God, die u uit Egypte, uit de slavernij heeft bevrijd’.
En dan volgen de richtingwijzers, de leefregels voor geloof en leven, die er voor zorgen dat mensen vrij kunnen leven; het zijn geen géén geboden of verboden, maar leefregels. Het hoeft niet, maar het kàn. Vrije keuze van de mens. De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (10 dec. 1948) is mede daarop gebaseerd en later ook die van de Rechten van het Kind (20 nov. 1989). En de kerk zegt n.a.v de Tien Woorden: God is niet een straffende God, maar een God die mensen wil bevrijden uit alles waar een mens niet gelukkig en vrij van wordt, en wij zouden in deze dagen kunnen aanvullen: ook uit de coronacrisis, maar dan moeten wij ons wel een beetje consequent aan de gegeven regels houden. Want elke bevrijding hangt mede af van de keuzen van de mens. En: o, ja, voelen wij ons soms even rijk aan tijd?
Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Een goede zondag gewenst, met vriendelijke groeten, ds. Greet Nijmeijer
PS De kerk is ook op deze vrijdagavond open vanaf 19.00 uur – 19.30 uur voor: stilte, muziek, het lezen van de tekst voor komende zondag, gebed… afsluiting door het luiden van de klok.

 
 
Kerkgroet

Kerkgroet
Kerkgroet voor zondag 10 mei, de vijfde zondag van Pasen
Beste mensen,
Ze waren kansloos en machteloos, maar niet moedeloos. Tal van Nederlandse soldaten hebben na de Duitse inval in de vroege ochtend van vrijdag 10 mei 1940 op veel plekken heftig tegenstand geboden.  Maar na het bombardement op Rotterdam, waarbij 80.000 mensen dakloos werden en er honderden doden vielen, plus de dreiging dat er nog meer bombardementen zouden volgen, werd op 15 mei 1940 de capitulatieovereenkomst getekend. Het was het begin van vijf jaar oorlog. Dat alles is aanstaande zondag precies 80 jaar geleden.
Afgelopen maandag de herdenking op de Dam met een prachtige toespraak van koning Willem Alexander en even daarvoor een zeer indringende lezing van Arnon Grunberg in de Nieuwe Kerk. Bij beiden klonk de onontkoombare verwijzing naar ieders persoonlijke verantwoordelijkheid in wat je dénkt, in wat je zégt, in wat je doét… want alles heeft gevolgen en hoe verschrikkelijk die konden zijn, werd maar al te duidelijk in de jaren 1940-1945… maar het geldt uiteraard ook voor de mensen van nu in de wereld van vandaag
Afgelopen woensdag werd ons door de regering de routekaart naar een ‘nieuw normaal’ voorgelegd… leven mèt het coronavirus, maar ook hier de volle nadruk op ieders eigen verantwoordelijkheid… denk om jouw daden, ze hebben gevolgen voor jezelf en anderen
De lezing van komende zondag uit Exodus 19 vertelt van de berg Sinaï. Het volk Israël wordt opgeroepen om zich klaar te maken, want God gaat spreken en heel zorgvuldig worden de maatregelen genoemd om mens en dier te bestraffen wanneer ze te dicht bij de HEER zouden komen… de opdracht voor het volk is: naderen om te hóren!   Want aan de voet van de berg zullen straks de Tien Woorden klinken…niet als een juk te zwaar om te dragen, niet als een wet om de ander klein te houden, niet als een keurslijf, dat mensen de adem beneemt, maar als een routekaart voor Israël om voor God een kostbaar bezit te zijn, kostbaarder dan alle andere volken… ‘een koninkrijk van priesters, een heilig volk’ (Ex. 19: 5,6). Tien Woorden als een liefdesbrief van de HEER, God om werkelijk volop samenleven mogelijk te maken.
Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Een goede zondag gewenst, met vriendelijke groeten, ds. Greet Nijmeijer
PS De kerk is ook op deze vrijdagavond open vanaf 19.00 uur – 19.30 uur voor: stilte, muziek, het lezen van de tekst voor komende zondag, gebed… afsluiting door het luiden van de klok.

 
 
Kerkgroet

Kerkgroet
Kerkgroet voor zondag 3 mei, de vierde zondag van Pasen
Beste mensen,
Afgelopen maandag een stralende koningsdag…nu zijn we op weg naar de dagen van gedenken…in de meeste dagbladen is vandaag een poster opgenomen met de woorden in rood: IK HERDENK (4 mei) en in blauw IK STA STIL BIJ 75 JAAR VRIJHEID (5 mei)… een poster, waarop gedenken als het ware in tweevoud staat vermeld: gedenken van de onvrijheid én het vieren van de vrijheid.
De poster is een initiatief van het Centraal Joods Overleg in samenwerking met de Raad van kerken en het Contactorgaan Moslims en Overheid, omdat het een boodschap van verbondenheid is en van onderlinge verdraagzaamheid. Je kunt niet in je eentje vrij zijn, je bent pas vrij als je elkaar respecteert in wie je bent, in wat je gelooft, in wat je afkomst is.
De bedoeling is om die poster voor de ramen te hangen om te laten zien hoe belangrijk 4 en 5 mei voor ons is, want gedenken moet je samen doen, je kijkt samen terug, je staat samen stil bij de mensen die we verloren hebben…                                       
Er mag op deze maandag 4 mei de hele dag halfstok gevlagd worden, vanwege 75 jaar vrijheid!
Maar: dit jaar gedenken wij in coronacrisistijd. En dus zal het maandagavond om acht uur nog stiller zijn op de Dam… bij de kranslegging door de koning en de koningin, de ‘Taptoe’ en het ‘Wilhelmus’.. want alleen een zeer beperkt gezelschap kan aanwezig zijn.
‘Twee minuten stilte is niet genoeg…’ zei ooit een meisje bij de zoveelste stille tocht vanwege zinloos geweld… Nee, het is nooit genoeg… maar het bepaalt ons wel weer bij verdriet en gemis en bij de vraag waarom? Waarom doen mensen elkaar dat aan, wat is dat voor machtsdenken, dat altijd weer de ander onder druk zet, de ander overheerst, vernietigt, doodt…
We zijn stil, omdat je er altijd wéér stil van wordt… bij dat gedenken van zoveel leed… maar we gedenken het verleden wel met het óóg op de toekomst… want het leven ging en gaat door… en daarom is de volgende dag -dinsdag 5 mei- een bevrijdingsfeestdag!
Zoals Psalm 126 het verwoordt: ‘Als God ons thuisbrengt uit onze ballingschap- dat zal een droom zijn. Wij zullen zingen, lachen, gelukkig zijn. Dan zegt de wereld: ‘Hun God doet wonderen’ Ja, Gij doet wonderen, God in ons midden, Gij onze vreugde’.
Gedenken en vieren, twee kanten van één medaille, maar -vooral ook in dit wonderlijk moeilijke voorjaar- met grote dankbaarheid voor zoveel jaren van leven in vrijheid!

Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Een goede zondag gewenst, met vriendelijke groeten, ds. Greet Nijmeijer
PS De kerk is ook op deze vrijdagavond open vanaf 19.00 uur – 19.30 uur voor: stilte, muziek, het lezen van de tekst voor komende zondag, gebed… afsluiting door het luiden van de klok.
.

 
 
Kerkgroet

Kerkgroet
Kerkgroet voor zondag 26 april – de derde zondag van Pasen
Beste mensen,
Ons dagelijks leven staat in de pauzestand, ons gewone levensritme is onderbroken. Scholen, musea, restaurants, kappers gesloten… weinig vliegtuigen in de lucht… rijdende, maar vnl. lege bussen… elke morgen lijkt op zondagmorgen vanwege de stilte en de rust. Maar: het aantal besmettingen loopt terug, evenals het aantal doden en IC-opnamen en desondanks… ‘De vrijheid van de één, mag niet ten koste gaan van de gezondheid van de ander’, zei premier Rutte op de persconferentie van afgelopen dinsdag. Hij kondigde aan, dat de basisscholen voorzichtig weer mogen beginnen na de meivakantie en dat er dan ook weer beperkt gesport mag worden, maar wel in de ‘anderhalvemetersamenleving’ of het ‘nieuwe normaal’, zoals het ook genoemd wordt.
En kijk: nú worden er mensen ongeduldig, want zo langzamerhand komen we in de allermoeilijkste fase, nl. de fase van het geduld, want het enige vaccin dat ons voorlopig ter beschikking blijft, is die vorm die we nu onderhand (en soms tot vervelens toe) wel kennen, nl. die vorm van Voorzichtigheid. Dus (nog) niet op bezoek bij ouderen, ook niet in de verpleeghuizen, er is geen dagopvang, geen of weinig mantelzorg… en zo langzamerhand tellen we de dagen… tot 20 mei of misschien toch wat eerder (?).  
De Bijbel kent dat tellen ook, niet alleen de 40dagentijd, maar ook de dagen tot Hemelvaartsdag (40) en tot Pinksteren (50). Psalm 90 zegt in vers 12: ‘Leer ons zó onze dagen tellen dat wij een wijs hart bekomen’ en in deze dagen blijven we tellen: de besmettingen en de genezingen, de doden, de ziekenhuisopnamen, de aangeschafte mondkapjes en spatbrillen, de testen die er wel of niet zijn, de miljarden die het ons gaat kosten, de enorme schade die bedrijven zullen lijden.we tellen vooral de dagen die het nog zal duren totdat dit alles voorbij zal zijn.
Maar: we kunnen ook onze dagen tellen en gaandeweg bedenken hòe we eigenlijk in deze situatie gekomen zijn en hòe we straks weer verder willen gaan… op de oude voet of toch in een wat nieuw en ander normaal… en misschien resoneert die bede dan nog een poosje in ons hart:  ‘God, leer ons zó onze dagen tellen, dat we (werkelijk) een wijs hart bekomen’…  dat we dus niet helemaal voor niks hebben geteld!
Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Een goede zondag gewenst! Met vriendelijke groeten, ds. Greet Nijmeijer.
PS Voor wie daar prijs op stelt: de kerk is elke vrijdagavond geopend van 19.00 uur – 19.30 uur voor: stilte, muziek, het lezen van de tekst voor de komende zondag, gebed en een afsluiting door het luiden van de klok.


 
 
Kerkgroet

Kerkgroet
Kerkgroet voor zondag 19 april, de tweede zondag van Pasen
Beste mensen,
Pasen is voorbij en we tellen nu de dagen tot Pinksteren. Het leven gaat door toen èn nu. Over de leerling Thomas staat geschreven, dat hij er aanvankelijk niet bij is, als Jezus aan de discipelen verschijnt (Joh. 20: 24-30)… Hij is er niet van het begin af aan bij geweest…zo min als sommigen onder ons er misschien van het begin af bij zijn geweest. Niet opgegroeid in het geloof… niet met die paplepel ingegoten gekregen.
De andere discipelen zeggen tegen hem: ‘Wij hebben de Heer gezien’ maar Thomas kan het niet geloven. Zoals hij al eerder in een gesprek met Jezus heeft gevraagd: ‘HEER, wij weten niet waar U heengaat, hoe weten wij dan de weg?(Joh.14:5)’ Thomas wil graag precies weten hoe en wat en waar Dit is voor hem een ongeloofwaardig verhaal, dat verhaal van opstanding zoals het voor iedereen, die er niet van het begin af bij is geweest, in eerste instantie een volkomen ongeloofwaardig verhaal is.

Het is een verhaal, dat pas langzaam maar zeker een bepaalde geloofwaardigheid verovert… dat langzaam maar zeker, hóe of wààr je kunt er niet de vinger op leggen en zeggen: dààr zit het, dààr begint het dat verhaal, dat jou meeneemt, dat zich mengt in jouw levensverhaal… dat verhaal van geloof en ongelovigheid, van zeker weten en soms toch blijven twijfelen omdat het zo’n ongelofelijk verhaal blijft:
Jezus Christus, gekruisigd, gestorven en opgestaan!
Er was eens een liedje van Seth Gaaikema en dat liedje gaat zo: ‘Heer, ik kom hier om te twijfelen… twijfelen of U bestaat… en dat liedje eindigt met de woorden: ‘Heer, kom mijn ongeloof te hulp’.
Een liedje voor mensen als Thomas en dus voor mensen als wij… mensen, die geloven èn  durven twijfelen, maar die ook… soms… van ganser harte belijden: ‘Mijn Heer, mijn God’.
Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Een goede zondag gewenst!

Met vriendelijke groeten, ds. Greet Nijmeijer

PS Voor wie dat wil: De kerk zal de komende vrijdagavonden steeds open zijn van 19.00 uur – 19.30 uur voor: stilte, muziek, het lezen van de tekst voor de komende zondag, gebed en een afsluiting door het luiden van de klok.

 
 
Pasen 2020

Pasen 2020
Kerkgroet voor zondag 12 april 2020, Eerste Paasdag
Beste mensen,
U zij de glorie, opgestane Heer,
U zij de victorie, U zij alle eer’
Dat zongen we graag als we op de avond van Stille Zaterdag de kerk gingen verlaten. Na de indrukwekkende ingetogenheid van de Stille Week met de avondmaalsviering op Witte Donderdag en de lezingen rondom het kruis op Goede Vrijdag, vormde Stille Zaterdag de opmaat tot de meer uitbundige Paasviering op de eerste dag van de week, de zondag, waarop in de kerk het licht van de nieuwe Paaskaars ontstoken is als teken van het Licht van Christus dat altijd schijnen zal. Zo vierden en beleefden we dat met elkaar. Dit jaar is alles zo heel anders dan andere jaren.         
Het Paasevangelie… eigenlijk weinig woorden voor een grote zaak zoals in Matt. 28: 1 t/m 8… er is een engel, er zijn twee Maria’s, er zijn vluchtende soldaten en er is een steen… op afbeeldingen altijd groot, rond en niet te verplaatsen en de vraag is: wie kàn deze steen afwentelen?
 Want… als Jezus dood is, dan zijn stenen een probleem. En wat liggen er een stenen op de weg naar Jezus. Kijk ons eigen leven er maar op na: Wàt een stenen op de weg naar Jezus Christus: een zeer besmettelijk rondwarend virus… de angst voor ziekte en dood, voor de toekomst van de wereld, voor de toekomst van: je werk, je school, je zaak, je onderneming, je kinderen, je kleinkinderen… misschien een grafsteen waar u in deze dagen aan denkt… Er kan een steen op ons hart liggen… op onze maag… de stenen in òns leven…We lopen er omheen… we duwen er onmachtig tegen aan… we vragen: wie zal onze stenen wegwentelen?  Het antwoord is: Dìt is Pasen!  De loodzware steen waar geen mens aan tillen kon, onze nood, die schuld is, Jezus heeft hem weg gewenteld. En daarom zingen we -ondanks al onze ‘stenen van zorg-, niet alleen met Pasen, maar elke zondag weer: Licht moge stralen in de duisternis, nieuwe vrede dalen waar geen hoop meer is. Geef ons dan te leven in het nieuwe licht, wil het woord ons geven dat hier vrede sticht:  U zij de glorie, opgestane Heer, u zij de victorie, u zij alle eer! (Liedboek 634)
Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen. Geniet als het kan ook van het mooie weer en uiteraard: Van harte ‘Gezegende Paasdagen’ gewenst! 

Ds. Greet Nijmeijer

 
 
6e zondag 40-dagentijd 2020

6e zondag 40-dagentijd 2020

Kerkgroet voor zondag 5 april
Beste mensen,
Deze zondag is de 6e zondag in de Veertigdagentijd. ‘We zijn er bijna’, zou je haast zeggen. Dit is de zondag van het ‘Heden hosanna, morgen kruisig Hem’. Grote woorden zijn dat… maar wij mensen gebruiken soms zomaar grote woorden zonder er goed bij na te denken wat ze zouden kunnen betekenen en wat de eventuele consequenties ervan zijn voor nu en later. Deze zondag -Palmpasen genoemd heeft twee kleuren: het rood van de intocht en het paars van het lijden. Deze zondag heeft ook twee gezichten, want bijna letterlijk slaat gaandeweg de stemming rigoureus om. Met de feestelijke  intocht vanaf de Olijfberg in Jeruzalem wordt de Stille Week ingezet: Niet gezeten hoog te paard komt deze Gezegende in de naam van de HEER…niet gekomen om zich te laten gelden…of om macht uit te oefenen
Heel het leven en de bestemming van deze Mensenzoon gevangen in een enkel ‘shot’ zoals in een film… Een man op een ezel… hoog boven Jeruzalem…en de weg gaat alleen maar omlaag. Hij stak niet één hand hoog en heersend over mensen uit.  Hij stak beide handen naar mensen uit…om ze aan te raken… om ze te helpen, om ze recht op hun voeten te zetten… om ze te zegenen. Toegejuicht door enthousiaste mensen, die het  scenario al klaar hadden liggen: ‘Hosanna! Hosanna!  Maar die bedrogen en teleurgesteld uit zullen komen en dan roepen: ‘Kruisig Hem. Kruisig Hem! Inderdaad grote woorden zijn dat
Vandaag de dag zijn de grote woorden een beetje verwaaid in de coronacrisis… wij weten het allemaal niet meer zo goed, want ons leven is totaal veranderd. En juist in deze tijd zouden we zo graag samen willen komen om te doen wat vanzelfsprekend was: vieren, zingen, bidden, luisteren in elkaars nabijheid. Er is meer dan ooit behoefte aan betrokkenheid op elkaar, op mensen om ons heen en die behoefte wordt zichtbaar.  Er verschijnen plaatjes, filmpjes, cartoons, liedjes waaruit verbondenheid en soms een zekere humor spreekt. Mensen ontdekken dat deze periode op een bepaalde manier ook ‘rust’ geeft en benoemen hun eerdere leven nu als ‘jachtig’. Kan dat ook iets positiefs zijn uit een periode die we liever niet zouden meemaken?
Hoe anders zal dit zijn voor de mensen in de ziekenhuizen, die lange shifts draaien, voor de mensen in moeilijke thuissituaties, voor de mensen met ouders of partners in verpleeghuizen, die ze niet kunnen bezoeken, zij die moeten dealen met de gesloten opvang voor hun meest kwetsbaren, zij die hun medische behandelingen uitgesteld zien en bovenal al die mensen die zó ziek zijn geworden…maar ook al die ‘gewone’ mensen, die hun wekelijkse sport en vertier buitenshuis moeten missen… je wordt op jezelf teruggeworpen en dat valt niet altijd mee….
Wim van der Zee schreef ooit het volgende gebed, het zijn bemoedigende woorden voor onderweg in deze tijd:
Op de lange weg, o God,
naar het land van uw beloften
gaan wij door donkere dalen.
Hoe zouden wij in staat zijn
onszelf staande te houden,
hoe zouden wij bij machte zijn
elkaar te behoeden?
Wees Gij, o God, voor ons:
een bodem onder onze voeten,
een dak boven ons hoofd,
een steun in onze rug,
een gids voor ons uit,
zodat we niet verwijderd raken
van U en van elkaar,
maar volhardend voortgaan,
het daglicht tegemoet. Amen.

Dat wij dit gebed meenemen door de Stille Week op weg naar Pasen, het daglicht tegemoet!
                                          ***********************************
PS. Dat er geen kerkdiensten kunnen zijn is inmiddels wel bekend.
Toch: voor mensen die daar behoefte aan hebben het volgende:
Op Goede Vrijdag, is de kerk open van 18.30 uur – 19.30 uur.
U kunt binnenlopen om even in alle rust te zitten, naar muziek te luisteren, een lichtje aan te steken, (samen) te bidden of een tekst te lezen…
U kunt komen en gaan wanneer u wilt… om half acht luidt de klok en dan gaat de kerk weer dicht.
Ik zal er in ieder geval zijn en waarschijnlijk ook een aantal kerkenraadsleden.
Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen.
Een goede zondag en een betekenisvolle Stille Week gewenst!

Ds. Greet Nijmeijer

 
 
5e zondag 40-dagentijd 2020

5e zondag 40-dagentijd 2020
Kerkgroet voor zondag 29 maart 2020


De vijfde zondag van de 40-dagentijd, want de tijd verstrijkt. Stil is de straat… mensen passeren elkaar op gepaste afstand. Het is anders in de winkels… mensen blijven wachten achter de getrokken strepen. De lente laat zich zien met strakblauwe luchten en een uitbundige bloesempracht. De voorjaarsbloemen bloeien op leven en dood…
‘April is de wreedste maand van het seizoen’ schreef T.S. Eliot, want dood en leven liggen dan zo dicht bij elkaar. En wie zou kunnen ontkennen dat wij dat in deze dagen met eigen ogen zien en ervaren in de berichtgeving, de noodzakelijke maatregelen… de opgelegde beperkingen… de getallen van de zieken en gestorvenen…
En toch zijn wij op weg naar Pasen… hoe vreemd en onwezenlijk deze tijd  ook is. Nooit eerder mee gemaakt…en dat wereldwijd…
De vijfde zondag van de 40dagentijd heet Zondag Judica -‘Doe mij recht’, de beginwoorden van Psalm 43 en die psalm eindigt met ‘Vestig je hoop op God, eens zal ik hem weer loven, mijn God die mij ziet en redt’. De lezing van de zondag uit Johannes 11: 1-44 vertelt van de opwekking van Lazarus, de broer van Martha en Maria en de woorden van Jezus als Hij zegt: ‘Ik ben de opstanding en het leven. Wie in mij gelooft zal leven, ook wanneer hij sterft’. Leven en dood zo dicht bij elkaar, onlosmakelijk met elkaar verbonden en dat realiseren we ons in deze dagen maar al te goed. Maar ook met hoop en vertrouwen dat het uiteindelijk -hoe dan ook- goed zal komen.
Creativiteit en inventiviteit gaan hand in hand; we horen van hulpacties onder allerlei namen: boodschappendiensten, telefonische hulplijnen en contacten via FaceTime en videobellen.
Gert Landman (predikant, tekstdichter en componist) schreef een prachtig lied; de basis is Lied 1003: 1 en 5 (Liedboek) met daartussen ‘Coronacoupletten’
Stil is de straat overal         

1. Stil is de straat. Overal
mensen in huizen verdwenen,
even een luide sirene -
stil is de straat overal.

         Refrein: Komt er, God, een nieuwe morgen
         als een teken van uw trouw,
         worden wij bevrijd van zorgen?
         God, kom gauw.

a. Klassen, kantoren zijn leeg.
Thuis moeten werken of leren,
hoe alles organiseren?
Klassen, kantoren zijn leeg.

         Refrein: Komt er, God, een nieuwe morgen…

b. Mensen zijn bang overal.
Ieder op afstand gehouden:
ben je niet ziek of verkouden?
Mensen zijn bang overal.

         Refrein: Komt er, God, een nieuwe morgen…

c. Mensen gebonden aan huis.
Puzzels of brieven of boeken.
Bellen, maar niemand bezoeken.
Mensen gebonden aan huis.

         Refrein: Komt er, God, een nieuwe morgen…

d. Veel in ons leven valt stil.
Doorgaan en ’s nachts liggen malen:
kan ik nog alles betalen?
Veel in ons leven valt stil.

         Refrein: Komt er, God, een nieuwe morgen…

5. Stil is de straat. Overal
mensen in huizen verdwenen,
even een luide sirene -
stil is de straat overal.

Een lied dat de angsten en de vragen van vandaag indringend verwoord.
We weten niet wat er nog komt en hoe lang het allemaal gaat duren.
Voorlopig is alles afgelast tot eind mei, maar misschien is er toch een mogelijkheid om in de Stille Week of in ieder geval met Pasen een viering in de kerk te houden, want Pasen is hèt feest van de kerk.
Als we allemaal apart gaan zitten, de nodige afstand tot elkaar in acht nemen, dan zou het mogelijk moeten zijn. Maar het ligt er helemaal aan aan hoe de ziekte zich gaat ontwikkelen, wat de richtlijnen worden en daarover horen we meer op dinsdag 31 maart.
PS Het Kerkblad van eind maart verschijnt voorlopig niet, want de school is gesloten en dus valt er niks te kopiëren. Bovendien is er ook weinig te melden en dat weinige kan ook op de Kerkgroet. In de volgende Kerkgroet leest u of er plannen zijn voor eventuele vieringen in de Stille Week en/of met Pasen. Ook te vinden op de website van onze kerk: Protestantse Kerk Overdinkel.
Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen.
Een goede zondag gewenst! Ds. Greet Nijmeijer
 
 
4e zondag 40 dagentijd 2020

4e zondag 40 dagentijd 2020
Kerkgroet voor zondag 22 maart 2020
Beste mensen,
Zondag 22 maart is de 4e zondag van de 40 dagentijd. Omdat we dat nu niet samen in de kerk kunnen vieren, ontvangt u de komende weken een papieren Kerkgroet.
Op de 4e zondag in de 40dagentijd -zondag Laetare= ‘Verheugt u’-  wordt de paarse kleur van inkeer en bezinning verzacht tot een zacht rose.
Rose, als een teken van bemoediging dat Pasen zeker komt. Pasen: dat feest van opstanding, dat feest van leven dat dóórgaat tegen alle weerbarstigheden ook van onze dagen in.
Zoals premier Rutte het verwoordde: ‘Corona gaat velen raken…  het virus is onder ons en het zal voorlopig ook onder ons blijven’, maar daarbij ook de oproep om elkaar te helpen waar dat nodig is.
En omzien naar elkaar behoort tot de kern van de kerkelijke gemeenschap.
Maar troost en bemoediging zijn ook nodig en daarom zouden we deze week Psalm 23 kunnen lezen, die psalm met de woorden: ‘Mij zal niets ontbreken’ en: ‘Al gaat mijn weg door een donker dal, ik vrees geen kwaad want U bent bij mij, uw stok en uw staf, zij geven mij moed…’
Die psalm, een lied van David voert ons als het ware terug naar zijn jeugd, toen hij de schapen van zijn vader hoedde. Maar dan komt op een dag Samuël op bezoek. David zal de nieuwe koning van Israël worden. Dat is geen gemakkelijke positie. Als koning wordt hij omringd door vijanden. Ze zijn als de wilde beesten die vroeger zijn schapen in gevaar brachten. Daarom kijkt David op naar God als zijn Herder.
Nou hoeven wij geen koning te worden en we zijn ook geen regeringsleiders, maar ook wij kunnen ons in deze dagen omringd voelen door allerlei bedreigende onzekerheden. Laten we met David opzien naar onze hemelse Vader, want ‘Hij leidt ons langs veilige paden tot eer van zijn naam’.
Een hartelijke groet aan u allen: wees voorzichtig, pas goed op uzelf en ook een beetje op de mensen om u heen.
Een goede zondag gewenst! Ds. Greet Nijmeijer
PS  Ook de komende woensdagen (25 maart en 1 april) zullen de kerkklokken in Nederland van 19.00 uur – 19.15 uur luiden als ‘teken van hoop en troost’ en als verbinding tussen mensen over de grenzen van het sociaal isolement heen.

 
 
 
Belangrijke adressen:

Kerkgebouw:
Hoofdstraat 182
7586 BW Overdinkel

Predikant:
Ds. Mevr. Greet Nijmeijer
Hoofdstraat 157-14
7586 BP Overdinkel
Tel: 053-5744491
greetnijmeijer@kpnplanet.nl

Scriba en Diaconie:
Mevr. Irene Geerligs
Hoofdstraat 134
7586 BW Overdinkel
tel: 053-5382977
irenealigeerligs@gmail.com

Kerkrentmeesters:
p.a. Mevrouw T. Oost-Rob
Kerhofweg 117
7586 AC Overdinkel
Tel. 053-5385923


Koster:
Vacature

 

 
Websitebeheer en redaktie kerkblad:
Dhr. Cees Vlaanderen
Weverstraat 3
7586 EA Overdinkel
tel: 053-5385803
email: c.vlaanderen@planet.nl
 
Diverse links:

Oase: 

www.oase-gronau-losser.org/nl

Muziekvereniging:        

www.crescendo-overdinkel.nl

Toneelvereniging         

www.eensgezindheidoverdinkel.nl

Basisschool:    

www.bsoverdinkel.nl

 

 

 
 
  Protestantsekerk.net is een samenwerking tussen de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk in Nederland en Human Content Mediaproducties B.V.